Het geheim van “Just do it”

Herkende je de slogan al?

“Just do it” komt uiteraard van Nike een wereldwijd sportmerk dat mensen inspireert om hun grenzen te verleggen. De slogan is simpel en geniaal tegelijkertijd. Weet jij waarom?

Wat is het belangrijkste woord uit de slogan volgens jou?

(insert pause)

“Do” denk je?

Wel, dan zit je bij de meerderheid van de mensen. Want stel je voor: als Nike gewoon “Do it” had gezegd… dat klinkt toch keihard? Alsof het de simpelste zaak van de wereld is, alsof je er zelfs al aan begonnen zou moeten zijn.

Waarschijnlijk hoor je “Do it” in je hoofd ook al met wat volume, misschien zelfs een tikje agressief. En dat is perfect normaal.

Daarom had het andere kamp dus gelijk: “Just” is eigenlijk het belangrijkste woord in die iconische slogan.

Dat kleine woordje herkent het moment van aarzeling – net voor je beslist om ervoor te gaan. Of niet. Iedere atleet, iedere ondernemer, elk mens kent dat moment.

Er is zo’n JUST-moment bij elke beslissing die je maakt.

En wat Nike eigenlijk zegt: we voelen het allemaal. Elke dag duikt het wel ergens op.
Op dat soort momenten word je leven bepaald.

Ga je aan de zijlijn staan kijken? Twijfelen? Jezelf eruit praten?
Of ga je de twijfel doorvoelen… en JUST DO IT?

💡 Let’s break it down: wat maakt die boodschap van Nike zo sterk?

  1. Herkenbaarheid – iedereen kent dat gevoel van twijfel of uitdaging
  2. Herhaling & consistentie – krachtig zichtbaar blijven (The Mere Exposure Effect, ik vertelde daarover in een interview met Bloovi – je vindt het artikel hier)
  3. Emotie – je herinnert je vast een moment waarop jij óók met die twijfel zat
  4. Eenvoud – de boodschap is kort, krachtig, helder. Iedereen begrijpt ze en kan ze voelen als motivatie

Dus als je content wil maken of een boodschap wil overbrengen: hou deze vier puntjes in je achterhoofd. Speel ermee. Kijk wat er gebeurt.

Ik beloof je: het zal je iets brengen. Misschien niet wat je verwacht, maar zeker iets moois.

So are you ‘just’ gonna do it my friend? 💛

Wil jij ook jouw boodschap vertellen op jouw manier?

Met slechts één videocall per maand help ik jou: van strategie tot uitvoering – zodat jij zichtbaar blijft, waarde deelt én klanten aantrekt.

Meer artikels