Iedereen lacht met de Verhulstjes… tot ze hun rosé in no time uitverkopen 🍷
In juni brachten de Verhulstjes hun eigen rosé uit bij Albert Heijn België.
Een paar dagen later kopte Het Laatste Nieuws:
“De Verhulstjes-rosé in mum van tijd uitverkocht.”
Op sociale media werd er lacherig over gedaan.
“Een familie met hun eigen wijn, natuurlijk.”
En ondertussen waren de rekken leeg.
Hoe komt dat?
Niet enkel door hun bekende naam wel door een perfect samenspel van zichtbaarheid, verbinding en vertrouwen.
1. Zichtbaarheid: aanwezig zijn
De Verhulstjes zijn geen onbekenden.
Jarenlang bouwde Gert Verhulst samen met Hans Bourlon aan een mediakeizerrijk met Studio 100.
Maar waar velen op dat niveau afstand scheppen, deden de Verhulstjes het tegenovergestelde:
ze maakten zichzelf zichtbaar als mensen.
Via hun realityserie De Verhulstjes nodigen ze kijkers letterlijk hun woonkamer binnen.
Geen perfect gemonteerde façade, maar dagelijkse taferelen met humor, chaos en herkenbare gezinsmomenten. Dat constante, menselijke aanwezig-zijn maakt dat mensen zich met hen verbonden voelen zelfs zonder ze ooit te hebben ontmoet.
Over dat ‘aanwezig zijn’ schreef ik eerder al in Bloovi. Dat effect heet het Mere Exposure Effect en hier leg ik uit wat het precies doet.
2. Verbinding: herkenbaarheid als kracht
In een tijd waarin merken vaak te gepolijst zijn, brengen de Verhulstjes iets wat écht voelt.
We zien geen zorgvuldig georchestreerde marketingcampagne, maar een familie die lacht, moppert en elkaar plaagt.
Die herkenbaarheid wekt sympathie op.
Want als kijker denk je: ‘zo gaat het bij ons thuis ook‘ of ‘ik herken mij of iemand anders daarin‘
Dat gevoel van wij lijken op elkaar creëert verbinding en verbinding is de brandstof van elk sterk merk.
3. Vertrouwen: de basis van aankoopgedrag
Wanneer mensen zich verbonden voelen, ontstaat er vertrouwen.
En vertrouwen is wat de stap naar aankoop zo moeiteloos maakt.
Of het nu om rosé, een boek of een coachtraject gaat: mensen kopen niet alleen wat je verkoopt, ze kopen van wie jij bent.
Bij de Verhulstjes komt alles samen:
- Zichtbaarheid zorgt dat mensen je kennen.
- Verbinding zorgt dat ze je leuk vinden.
- Vertrouwen zorgt dat ze van je kopen.
De les voor ons allemaal
De Verhulstjes bewijzen dat personal branding niet draait om ego of exposure.
Het draait om authentieke zichtbaarheid: laten zien wie je bent, zodat mensen zich in jou herkennen.
Niet iedereen zal dat geweldig vinden en dat is oké.
Je hebt geen massa nodig, alleen mensen die zich écht met jou verbonden voelen.
Dat is de échte secret sauce van hun succes.
En misschien ook van het jouwe.
(En blijkbaar vonden ze mij ook een topper: zie hieronder. En ik kan ze geen ongelijk geven 😉)

PS: Wil je meer van dit soort inzichten? Je kan je hier inschrijven op mijn nieuwsbrief.